Такі різні педагогіки

0
2013-01-31, 14:08:00

Три-чотири роки − вік, коли характер дитини вперше починає проявлятися по-справжньому яскраво. Вже стає зрозуміло, поступливий малюк або упертий, миролюбний або схильний проявляти агресію. Не дивно, що багато батьків замислюються над тим, як же правильно виховувати дитину, яка − тепер-то це абсолютно ясно! − є неповторною особистістю.

Традиційний підхід, суть якого можна виразити в словах «роби, що я кажу», спочатку здається дуже ефективним. Оскільки дорослий (батьки або вихователі) явно більше і сильніше, дитина змушена його слухатися, хоча б зі страху перед покаранням. Але дуже часто саме таке виховання не дає в повній мірі розвинутися талантам і здібностям дитини, зате призводить до формування комплексів і конфліктів між батьками і дітьми.

Але чи є інші варіанти?
Виявляється, так.

Один з них − вальдорфська педагогіка, принципи якої були сформульовані Рудольфом Штайнером на початку XX століття. Цей своєрідний підхід досить популярний і зараз, він використовується і в домашньому вихованні, і в дитячих садках, і в школах.

Вальдорфська педагогіка пристосовується до природного розвитку дитини, завдяки чому діти вчаться легко і з задоволенням. У дитячому садку, що працює за таким принципам, формуються різновікові групи (аналог великої родини, в якій молодші діти вчаться у старших), а вихователь, хоча і проводить спільні заняття, нікого не примушує брати в них участь − все робиться виключно за бажанням дитини. Розвиваючих занять в звичному вигляді («Діти, а зараз ми будемо робити аплікацію!») в вальдорфському садочку зазвичай немає. Зате діти грають з фарбами, ліплять з глини, грають у музичні ігри, слухають казки. Як правило, діти почувають себе в вальдорфських дитячих садках цілком комфортно, що їм дуже подобається. Однак чи буде дитина, яка відвідувала такий дитячий садок, готова до школи: вона не буде знати букв і цифр, перехід від неформальних занять до традиційних уроків буде для неї стресом, як і необхідність слухатися вчителя і виконувати всі його вказівки... Крім того, штайнерівський підхід у його традиційному вигляді передбачає відмову від фабричних іграшок (використовуються тільки саморобні ляльки), а також значно обмежує кругозір дитини (значна частина дитячої літератури, як сучасної, так і тієї, що вже стала класикою, виявляється під забороною).

Інший педагогічний метод, який користується зараз великою популярністю, розробила італійка Марія Монтессорі. Вона запропонувала використовувати здатність дитини до самонавчання і самовиховання, просто допомагаючи їй рухатися обраним шляхом. Дитячі садки Монтессорі відрізняє особлива атмосфера: в них кожен предмет є дидактичним посібником. Традиційних занять-уроків тут теж немає, діти вільні займатися тим, що їм подобається, а вихователь приєднується до них, якщо це стає необхідним, направляє дітей, знаходячи до кожного індивідуальний підхід. У дитячих садках Монтессорі (на відміну від вальдорфських) діти вчаться тому ж, чому у звичайних: малювати, розфарбовувати, вирізати, сортувати предмети за кольором і розміром ті інш. Крім того (і в цьому теж полягає суттєва відмінність від вальдорфської педагогіки), вихователі, які працюють за системою Монтессорі, не мають нічого проти того, щоб дитина відвідувала інші заняття, наприклад, для підготовки до школи.

У вісімдесятих роках XX століття група радянських фахівців запропонувала підхід до виховання та освіти, що отримав назву «педагогіка співробітництва». Тут в основу покладено принцип «роби, як я», тобто завданням вихователя стає не давати дитині вказівки, а подати їй гарний приклад. Дотримуватися цього принципу батькам рекомендують багато педагогів і психологів: хочете, щоб дитина росла акуратною, будьте акуратні самі, хочете, щоб дитина правильно харчувалася, перестаньте перекушувати, хочете, щоб дитина росла активною, − вимикайте телевізор і вирушайте на стадіон...

Підходів до виховання багато. Одні вже довели свою ефективність, інші, навпаки, отримали масу критичних відгуків (наприклад, «зелені будинки» Франсуази Дольто), і, напевно, вивчити їх всіх для середньостатистичних батьків неможливо. А ось вивчити свою дитину, взяти до уваги її особливості − не тільки можна, але і просто необхідно. Для цього будуть потрібні не тільки розумні книжки і описи психологічних методик, але й турбота, увага, любов. Не скупіться на них!

Коментарі:




А от і ні.
Почитай про
Чудеса Світу іще:)

Реєстрація


* Щоб заповнити анкету введіть адресу ел. пошти

Ел. пошта: 





Відновлення пароля

Відновити забутий пароль неможливо, тому що він зберігається в зашифрованому вигляді. Але його можна поміняти. Вкажіть адресу електронної пошти, з яким Ви реєструвалися, щоб поміняти пароль.

Ел. пошта *

* — Поля, обов'язкові
для заповнення.

Оформлення замовлення

На вашому рахунку не вистачає 270 балів для оплати замовлення. Ви можете зареєструвати нові коди або видалити товари з замовлення

Редагувати замовлення

Вітаємо

Ваші матеріали відправлені на модерацію

OK

Дякуємо!

Ваше питання відправлено адміністрації

OK

Дякуємо!

Ваш інвайт відправлено

OK

Замовте привітання з Новим роком від самого Діно для Вашої дитини!

Замовити привітання

НОВА КАРТА — ЗИМОВА УКРАЇНА

Діно Ленд - новий острів

Діно Космос

Нові МАГНІТИ! Діно потребує допомоги!